Optimisme ved generalforsamlingen

Generalforsamlingen den 5. februar 2018 var præget af optimisme og godt humør. Der var ca. 50 deltagere, hvoraf de 35 deltog i den forudgående spisning.

Der er optimisme på den organisatoriske front. Formanden Christine Bernt Henriksen og kassereren Johnny Winther kunne berette om medlemsfremgang til 236 – det højeste antal i rigtig mange år – et omfattende aktivitetsprogram i det forløbne år, en effektiv og vel gennemført valgkamp, som havde gode økonomiske rammer på over 50 % mere end for fire år siden, en fortsat solid økonomi og udsigt til større indtægter som følge af det forøgede stemmetal ved kommunalvalget. På den baggrund blev der vedtaget uændret kontingent.

Der er kommunalpolitisk optimisme. Med 10 medlemmer er kommunalbestyrelsesgruppen den største siden valgperioden 1989-93. Men borgmester Sofia Osmani manede også til eftertanke. Vi nød glæde af valgforbundet med partier, der ikke kom ind, og Sofia lægger vægt på fortsat at inddrage disse gennem tildeling af politisk udpegede poster i forbindelse konstitueringen.  Dertil er letbanen, der ved den afsluttende afstemning blev vedtaget med 11 stemmer – alle andre partier – mod 10 konservative, en udfordring. Sofia er forpligtet på arbejdet med letbanen som hele kommunens borgmester, når der nu er konstateret et flertal, og det bliver en sej kamp at få minimeret skadevirkningerne i Lyngby. Samtidig har letbanesagen anstrengt samarbejdet med de andre partier.

Held eller uheld – og nok mest det sidste – er der en anden sag, det til gengæld samler kommunalbestyrelsen, og det er udligningssagen. Sofia orienterede om baggrunden for sagen og for den nylige annonce, hvor Lyngby-Taarbæk var fremhævet i et citat fra borgmesteren i Frederikshavn. Når borgmesteren dér netop sammenlignede Frederikshavn og Lyngby-Taarbæk, er det fordi, der i gennem nogen tid har været et godt samarbejde mellem de to kommuner om jobformidling til akademikere. Det var derfor med lidt blandede følelser, at Sofia så citatet anvendt, men borgmesteren i Frederikshavn kunne jo have tænkt sig bedre om, før hun udtalte sig på en måde, der naturligt måtte blive grebet af borgmestrene i hovedstadsområdet.

Der er optimisme i Folketinget. Meningsmålingerne er på det bedste niveau længe, og der er indgået et nyt forsvarsforlig med tydelige konservative aftryk og med Rasmus Jarlov som formand for forsvarsudvalget i en central rolle. Men Rasmus har også udfordringer. Letbanen har mange, også konservative tilhængere syd og vest for København, og de er også vælgere i storkredsen. Og i udligningssagen bliver muligheden nok i bedste fald at begrænse skadevirkningen på de få ydende kommuner, for de modtagende egne af landet er repræsenterede af et stort flertal i Folketinget.

Der er optimisme i KU. Medlemsudvikling og aktivitetsniveau er i fremgang, som det blev fremhævet af den nye formand Mathilde Dyreborg Skovgaard. Mathilde har taget over efter Magnus von Dreiager, der blev valgt til Kommunalbestyrelsen. Mathilde opfordrede specielt til at bakke op om KU ved at støtte KU’s venner økonomisk, se hjemmesiden www.kuvenner.dk, og husk at angive Lyngby-Taarbæk Konservative Ungdom som forening ved bidrag.

Endelig er der også optimisme i Regionsrådet. Christoffer Buster Reinhardt berettede om forløbet, som har sikret ham posten som formand for sundhedsudvalget, det udvalg, der står for den helt dominerende del af regionens aktivitet. Christoffer forklarede sine overvejelser, da valget ikke resulterede i et borgerligt flertal, og at han har valgt en samarbejdslinje for at sikre maksimal konservativ indflydelse.

Der var som vedtægterne foreskriver også en række valg af medlemmer og suppleanter til bestyrelsen, af delegerede suppleanter til Landsråd og storkredsens generalforsamling og af revisorer samt revisorsuppleant. Alt forløb fredeligt og efter bestyrelsens indstilling. Her nævnes kun ændringerne af bestyrelsen, hvor Marcus Perathoner overtager næstformandsposten efter Robin Prudholm, der til gengæld fortsætter som menigt bestyrelsesmedlem valgt for to år sammen med genvalgte Uni Isenstein Nielsen og Ole Brødholt. Karsten Andersen udtrådte, fordi han blev valgt til Kommunalbestyrelsen. Som suppleanter valgtes Charlotte Biskup og Casper Strunge i stedet for Jan Kjær-Hansen og Jan Olaf Steiner. Endelig indtræder Mathilde Dyreborg Skovgaard som repræsentant for KU i stedet for Magnus von Dreiager.

I sammenhæng med valgene blev der også opfordret til deltagelse i Vælgerforeningens aktivitetsudvalg, og flere meldte sig allerede ved generalforsamlingen, men der er endnu plads, og oplysninger kan fås hos formanden Christine Bernt Henriksen på CBH@DI.DK.

Generalforsamlingen blev venligt og effektivt styret af dirigenten Jeanette Oppenheim, der i lyset af den gode stemning måske ikke var på sit livs mest udfordrende opgave, men som alligevel modtog Christines velfortjente tak ved afslutningen.