Kultur og lokalhistorie (og turisme)

Lyngby-Taarbæk danner rammen for utallige kultur- og lokalhistoriske tilbud. Historien er på mange måder tilstede overalt i kommunen, og er med til at skabe et fællesskab på tværs af tid og generationer.

Åben hoveddøren og gå på opdagelse i tilbuddene – fra Frilandsmuseet til koncert med Lyngby Brass Band, en tur med Det flydende teater på Furesøen eller til grundlovsmøde på Frieboeshvile. Eller hvad med et besøg i verdens ældste forlystelsespark, Bakken, i Dyrehaven, der med sit kongelige jagtslot og parforcejagtanlæg er blevet UNESCO verdenskulturarv

Kultur

Kulturtilbuddene i kommunen er mangfoldige, og det er de mange forskellige aktører, der driver de forskellige tilbud også.

• Staten med Frilandsmuseet, Dyrehaven og Det Kgl. Teater i Ulvedalene

• Kommunen med Biblioteket, Frieboeshvile, Musikskolen og Sophienholm

• Oplysningsforbundene

• Virksomheder med Kinopalæet, Bakken, Cirkusrevyen m.v.

• Frivillige ildsjæle i foreninger med musik, kunst, teater, historie m.v.

Vi ønsker fortsat økonomisk at understøtte initiativer fra borgere og organisationer – så vi sikrer en bred vifte af tilbud for børn, unge, voksne og ældre. Vi ønsker også at styrke et frugtbart samspil mellem de frivillige ildsjæle i foreningerne og de kommunale kulturinstitutioner.

Stadsbiblioteket fylder 50 år i 2018, og vi arbejder for at fremtidssikre biblioteket. Vi ønsker at inddrage de mange kvadratmeter i bibliotekets kælder og skabe endnu flere muligheder for kulturelle aktiviteter, studiemiljøer, og mødefaciliteter for vores lokale foreninger.

Vi ser borgerservice som en naturlig del af rådgivningsfunktionerne på biblioteket, og her kan borgerne finde råd og hjælp til at finde vej og gøre brug af den øgede digitalisering i den offentlige sektor. Her spiller også vores tre mikrobiblioteker i Virum, Taarbæk og med tiden i Lundtofte en vigtig rolle.

Sophienholm ser vi i fremtiden som både et udstillingssted, og et sted, hvor park og bygning i højere grad bringes i spil og åbnes for borgerne og vores rige foreningsliv. Derfor vil vi arbejde for en handleplan, som skal se på udviklingsmulighederne for stedet, og på hvilke ressourcer, der skal investeres for at gøre stedet mere tidssvarende. Har du ideer, så hører vi gerne fra dig.

Lokalhistorie

Lyngby-Taarbæk er fyldt med lokalhistorie, og det skal opleves og formidles på tværs af generationerne. Det er en konservativ mærkesag at huske og lære af historien, og at bygge videre på den. Vi har derfor fokus på formidling af lokalhistorien – på alle tænkelige måder.

Det kan være rollespil, som ved Grundlovsarrangementet i år. Her stillede frivillige op, og agerede personer fra fortiden. På den måde bliver historien nærværende og interessant, og det er den vej, vi skal gå.

Omdrejningspunktet for lokalhistorisk formidling er Frieboeshvile. Her skal borgere i alle aldre have mulighed for at opleve historien i kommunen – eller få vejledning til hvor den findes i lokalområderne. Arbejdet med formidling til børn er godt på vej – og vi vil have mere af det.

Et øget samarbejde med frivillige skal skabe grundlag for registrering af de mange fotos med mere, som borgere gennem tiden har afleveret til arkivet. Det skal frem i lyset og nydes.

At Historisk-topografisk Selskab for Lyngby-Taarbæk Kommune, der har over 600 kontingentbetalende medlemmer og trækker fulde huse til sine arrangementer, i år har eksisteret i 90 år, og at Facebook-gruppen Kongens Lyngby i fortid og nutid har over 7000 medlemmer viser, at den lokalhistoriske interesse i kommunen er stor.

I Ulvedalene har vi indgået en aftale med Det Kgl. Teater, der betyder, at vi fremover får forestillinger hvert andet fremfor hvert tredje år. En stor kulturel satsning, der forudsætter et stort frivilligt engagement og som tiltrækker tusinde af besøgene til en kulturel oplevelse i vores smukke natur.

Turisme

Vores kommune rummer mange udflugtsmål, der kan tiltrække turister. Vores kulturtilbud er bredt, fra UNESCO-registeret Parforcejagtlandskab, til Industriens vugge, Frilandsmuseet, Dyrehavsbakken, Sophienholm, Taarbæk Havn, Bådfarten – for blot at nævne nogle. Kommunens righoldige lokalhistorie og dejlige natur er også interessant for udefrakommende.

Derudover har vi et rigt handelsliv og en hyggelig hovedgade for dem, der hellere vil shoppe. Vi har i denne periode vedtaget en ny turismestrategi, og vi vil i den kommende periode arbejde videre med, at strategien føres ud i livet.