Manglende vision for fremtidens S-bane

 

MARTIN VENDEL NIELSEN OG KARSTEN ANDERSEN, KANDIDATER KV17

S-toget er den største og fortrukne transportform i hovedstadsregionen, men har nu mærket følgerne af en elendig indførelse af ny signalteknik med Nordbanen, som prøveklud.

Dagligt oplever borgerne, i Lyngby-Taarbæk Kommune og andre steder at blive forsinket til og fra arbejdet. Mange af dem, som kan, har derfor opgivet den kollektive transportform og formodentligt søgt over til bilen og andre transportformer i desperation. DSB og staten svigter sit ansvar!

Krisen overskygger de manglende visioner for den fremtidige S-bane – for der kommer en fremtid også efter indførelsen af signalsystemet på S-banen og resten af banenettet i Danmark.

Det har været fremført, at førerløse S-tog er fremtiden, men hvilke behov er det, som borgerne har? Nye eksperimenter er nok ikke den løsning, som de fleste vil ønske sig uanset, at ideen på papiret kan være tiltalende.

Vi mener, at fremtidens S-bane skal være hurtigere og med flere afgange. Visionen er, at der skal afgå S-tog hver femte minut på Nordbanen mellem Holte St. og København H. i dagtimerne. Desuden skal risikoen for nedbrud reduceres mærkbart.

Rapporterne er skrevet og konklusionerne ligeså. Boulevardbanen (Østerport St. – Købehavn H.) skal aflastes – den kan ikke tage flere tog, hvilket den ikke har kunnet i snart 100 år! Der skal derfor bores en tunnel uden om hovedbanen med stop ved Vibenhus, Rigshospitalet og Forum, som binder alle S-baner sammen udenom København H, og som betjener områder, som ikke i dag er banebetjent, heller ikke efter åbningen af Metrocityringen.

Dertil kommer, at de mest belastede S-banelinjer, herunder Nordbanen, skal udvides med et ekstraspor, så det er muligt at overhale tog med de fordele, det kan give for passagerere på ydrestrækningerne, som hurtigere kan komme til København i kupéen og ikke på førersædet.

Nordbanen mellem Holte St. og Hellerup St. har i dag arealer, som gør det muligt at etablere et ekstra spor i hver retning. Nogle steder skal der inddrages lidt areal, hvilket er muligt uden større gener.

Vi har behov for en masterplan for den samlede udbygning af den kollektive trafik og ikke ad hoc-udvidelser, som desværre er mere reglen end undtagelsen.

Folketinget må på banen nu.