Letbanen – et kæmpestort borgerinddragelsesprojekt

af Dorthe la Cour og Karsten Andersen, medlemmer af kommunalbestyrelsen

Etableringen af Letbanen starter i år. I 2025 forventes de første tog at køre. I etableringsfasen vil Lyngby blive udfordret på alle tænkelige måder, og vi vil arbejde for at hjælpe borgerne igennem på bedste måde. Og borgerne skal være med til at finde løsningerne.

Letbanen blev vedtaget i januar 2018 med et meget snævert flertal. I et demokrati er det nu engang flertallet, der bestemmer, – men det betyder ikke, at de har ret. Faktum er, at Letbanen bliver en del af kommunen. Vores tilgang er at sikre, at borgerne hjælpes så godt igennem den lange etableringsfase fra 2019-2025 som muligt.

Vores holdning til letbanen er uforandret. Vi kan dog – desværre – ikke se, at det er muligt at omgøre den trufne beslutning. Derfor ser vi fremad for borgernes skyld.

Det Konservative arbejde i Kommunalbestyrelsen med Letbanen vil være at finde løsninger, styre økonomien, og lytte til borgerne. Vi har arbejdet for afholdelsen af et borgermøde, og det første af sikkert mange møder afholdes den 28. januar. Vi tror, at information er vejen frem, så især borgerne i det vestlige Lyngby kan få deres hverdag til at hænge sammen. Men kommunen kan ikke gøre det alene – borgerne skal med og bidrage til at skabe løsningerne, for borgerne færdes på vejene, og i trafikken hver dag.

Mange spørgsmål skal besvares, og endnu flere vil komme til i løbet af de næste 6 år. Vil daginstitutionerne holde længere åbent, så vi kan nå at aflevere og hente vores børn? Hvor skal vi parkere, når så mange P-pladser bliver nedlagt midlertidigt? To eksempler på spørgsmål som allerede er stillet, og som først kan besvares senere.

Vi tog dog hul på nogle af spørgsmålene i november, da vi stillede en række spørgsmål. Du kan læse om dem i denne artikel fra DGO:

Eller: Du kan læse svar på vores spørgsmål her – ved at gå til 13. november: http://www.ltk.dk/kommunalpolitikernes-spoergsmaal-2018

Har du konkrete spørgsmål eller input til konsekvenserne af etableringen af Letbanen, er du meget velkommen til at kontakte os.